Základy manažmentu

Zdenko Stacho – Katarína Stachová

Trnava: Univerzita sv. Cyrila a Metoda v Trnave
Prvé vydanie
119 strán
ISBN 978-80-572-0110-6
2020

Súčasná úroveň globalizácie podnikateľského prostredia: zrútenie času a priestoru; nárast vzájomnej závislosti ľudí, ekonomík, politík; urýchlenie procesov v jednotlivých odvetviach; pandemická situácia, ktorá postihla celý svet (negatívny dopad na životy a zdravie obyvateľstva nielen v dôsledku ochorenia na COVID-19, nútená zmena životného štýlu obyvateľstva, obmedzenie osobného kontaktovania sa obyvateľstva a to tak pracovného, ako aj súkromného, zásah do vzdelávacieho a pracovného života a plnenia pracovných náležitostí, vytvorenie nepredvídateľných bariér fyzických a sociálnych, strach z budúcnosti a ekonomickej sebestačnosti a i…) a taktiež diverzita miesta, hodnôt a postojov majiteľov, manažmentu a zamestnancov organizácií v rámci ich pôsobenia tak v globálnych, ako aj lokálnych podnikoch. Uvedené je výzvou pre riadiacich pracovníkov organizácií (manažérov), aby dokázali využiť všetky kompetencie, ktorými disponujú a v rámci manažérskych funkcií plánovať, organizovať, viesť  a kontrolovať tak procesy, ako aj ľudí, za ktorých sú v organizáciách zodpovední s cieľom dosiahnuť, resp. prekročiť stanované ciele.

Uvedené je ešte náročnejšie v kontexte medzigeneračného nazerania na zamestnancov, keďže v organizáciách sa v súčasnosti spolu stretávajú, a mali by tvoriť hodnotu organizácie po prvýkrát v histórii, štyri generácie zamestnancov a to generácia Baby Boomers a generácie X,Y a Z. Každá z nich má svoj komunikačný štýl, postoj k práci a k súkromnému životu, očakávania a hodnoty. A v kontexte uvedených premenných ešte treba brať do úvahy nastupujúcu štvrtú priemyselnú revolúciu, ktorá sama o sebe prináša do podnikov zmeny, ktoré musia podniky spracovať a následne pretaviť do novovytvorených procesov, praxe a požiadaviek na zamestnancov. V súvislosti s nástupom priemyslu 4.0 sa v manažmente podnikov všeobecne očakáva predovšetkým výrazný dopad na ľudské zdroje, zmeny v požiadavkách na ich štruktúru, kvalifikáciu a efektívne využívanie,3 čo taktiež spadá do kompetencií a zodpovedností manažmentu organizácie.

Za účelom stať sa kompetentným manažérom v popisovanej súčasnej situácii, je potrebné získať komplexné znalosti, ktoré vychádzajú tak z vývoja manažmentu vo svete a u nás, ako aj z poznania obsahu jeho jednotlivých funkcií tak z teoretickej, ako aj praktickej stany a až následne nabaľovať komplexnejšie a náročnejšie manažérske schopnosti, vedomosti a zručnosti. Predkladaná vysokoškolská učebnica je spracovaná tak, aby  študentov prvého ročníka bakalárskeho štúdia na Inštitúte manažmentu voviedla do problematiky manažmentu ako vedy, činnosti (procesu) a profesie vykonávanej riadiacimi zamestnancami.

Študenti v rámci každej z jedenástich kapitol postupne získajú základné teoretické poznatky a kľúčové pojmy v rámci zamerania kapitoly. Následne majú študenti priestor na praktické oboznámenie sa s problematikou v rámci vzorovej úlohy a taktiež priestor na vlastné riešenie úloh a zadaní v kontexte preberanej problematiky. Záver kapitol je venovaný kontrolným otázkam, v rámci ktorých si študent sám vie identifikovať úroveň získaných informácií.

Back to Top