11. kapitola

Organizačná kultúra a jej previazanosť s riadením ľudských zdrojov

Vzorové úlohy


Vzorová úloha 1: Symboly organizačnej kultúry

Pre správne pochopenie a prípadne následné analyzovanie organizačnej kultúry je  žiaduce poznať jednotlivé verbálne symboly a tiež  jednotlivé spôsoby symbolického správania sa a konania a to nielen ich definície, ale taktiež je potrebné vedieť si ich preklopiť a rozpoznať aj v praxi. Na získanie takýchto vedomostí slúžia nasledujúce tabuľky.

Definície a príklady jednotlivých verbálnych symbolov

Verbálne symboly Definícia Príklad
Žargón

 

 

Jazykové výrazy a termíny, ktoré sú príznačné pre špecifické kultúrne prostredie. Žargón sa využíva v technických výrazoch určitej skupiny špecializovaných pracovníkov, ale aj v skratkách a v slangu. O lojálnych zamestnancoch sa v organizácii McDonalds hovorí, že majú kečup vo svojich žilách.  …………………… …………………..
Vtipy Humorné príbehy, alebo žarty, ktoré obsahujú situačný humor. Vo všeobecnosti slúžia na pobavenie spolupracovníkov, vyplývajú z konkrétnych situácií. Vo veľkom obchodnom dome si zamestnanci robili vtipy zo slepej dôverčivosti zákazníkov, čo pôsobilo veľmi negatívne.
Metafory

 

Umožňujú sprostredkovanie aj zložitejších myšlienok, prípadne pochopenie rozdielov, ktoré sa ťažšie špecifikujú. Niekedy sa o organizácii hovorí, že funguje ako hodinky.…………..
Príslovia Sú stručné vyjadrenia vychádzajúce z kolektívnej skúsenosti, vyjadrujú skutočne len to, čomu ľudia veria, a teda jasne prezentujú daný kultúrny význam. Dvakrát meraj a raz rež.
Heslá Ich špecifikum spočíva v tom, že sú obyčajne vynájdené niekým na ten účel, aby presvedčil iných konať určitým spôsobom, nemusia teda vždy odrážať organizačnú kultúru. My sme zvuk.………… ……………… ……………. ……………….. …………. …………. ……………. ………. …………
Príbehy Prikrášlené, ale v realite zakotvené správy o podnikových udalostiach v minulosti. Napriek stručnosti a jednoduchosti legitimizujú typy správania a dávajú ľuďom najavo, čo je v organizácii preferované. Pritom je dôležitý špecifický podnikový záver a pointa príbehu. Vzhľadom k tomu, že príbehy sú pre členov organizácie ľahko zapamätateľné a emocionálne príťažlivé, sú nielen dôležitým indikátorom kultúry, ale tiež významným nástrojom ich odovzdávania ………….. V spoločnosti Baťa sa traduje príbeh o dvoch obchodníkoch, ktorí sú v Afrike a telefonujú na riaditeľstvo svojho podniku. Prvý z nich oznamuje: „Nie je tu žiadna šanca na odbyt, nikto tu nenosí topánky.“ Druhý telefonuje: „Pošlite ihneď tovar. Máme tu obrovské šance, nikto tu nemá topánky.“ Na tento príbeh nadväzuje stratégia podniku Sony „robiť to, čo druhí nerobia, vidieť príležitosť tam, kde odborníci strácajú nádej.“
Legendy Príbehy o udalostiach, ktoré sa mohli, ale aj nemuseli udiať v histórii určitého podniku. Ukrývajú v sebe zázraky a poukazujú na udalosti, ktoré majú poslucháča povzbudiť, ohúriť, ale aj rozplakať. Vo vojenskej jednotke, ktorá mala vysokú úroveň morálky, bol rozprávaný príbeh o legendárnom vojakovi, ktorý zachránil životy všetkých jeho priateľov počas vojenského cvičenia, keď sa ich obojživelné vozidlo prevrátilo.
Mýty Príbehy o udalostiach, o ktorých je nepravdepodobné, že sa niekedy stali, ale zobrazujú dôležité „skutočnosti“ zo života organizácie. Mýty v súvislosti s organizačnou kultúrou môžu a majú plniť štyri základné funkcie. Sú to: selekcia (vyberajú z možných variantov správania), manifestácia (zvýrazňujú zvolený variant), návod na správanie (určujú, čo a akým spôsobom vykonávať, plnia funkciu neformálneho predpisu), zdôvodnenie (zdôvodnenie a súčasne vysvetlenie návodu na správanie). V jednej leteckej spoločnosti sa medzi zamestnancami tradoval mýtus o tom, ako pilot aj druhý pilot ochoreli. Niektorí z posádky prevzali vedenie, poskladali svoje čiastkové vedomosti dohromady a s pomocou kontroliek na palubnej doske lietadla bezpečne pristáli. Niekedy sa hovorí, že lietadlo pristálo v USA, inokedy v Hong Kongu a niekedy dokonca v Austrálii. Žiadne mená, ani časy neboli nikdy bližšie špecifikované.
Ságy Príbehy s radom udalostí, ktoré sa rozprávajú a časom stále viac rozvíjajú, a ktoré predstavujú dôležitú súčasť histórie organizácie. ………… ………….. . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . .. . . .. .. . . . …………… ……………. … …. ……. ……. ………. …. .  . . . . . . . ………… ……………. ……… ……. ………… ………. ………. ……….. Súčasťou zaškolenia každého nového člena v tíme istej banky, bol príbeh o zakladateľovi banky. O tom, ako bol chudobný utečenec, ktorý prekročil hranice s malým množstvom peňazí, ktoré mu dal jeho umierajúci otec predtým, ako začal svoju dlhú a ťažkú cestu. Neskôr mal tento muž dvoch synov a jednu nádhernú dcéru, ktorú si zobral za ženu syn iného bankára…
Hrdinovia Postavy, ktoré sa objavujú v príbehoch, vtipoch, legendách, mýtoch a ságach, a ktoré slúžia ako inšpirácia pre súčasných zamestnancov. Hrdinovia sú pre nich zosobnením základných hodnôt a v organizácii plnia dôležité funkcie ktoré dokladujú dosažiteľnosť úspechu pre každého zamestnanca, poskytujú modelové správanie, nastoľujú vysoké štandardy výkonu, symbolizujú organizáciu vonkajšiemu svetu, udržujú a posilňujú jedinečnosť a motivujú. Tí sú povzbudzovaní, aby ich napodobovali, alebo v opačnom prípade, aby sa vyhýbali takému správaniu. Jednou skupinou sú spravidla takí, ktorí sú zapájaní do programov rýchlych zmien, sú na viditeľných a sledovaných pozíciách, sú prizývaní na zvrátenie neúspešnej akcie, alebo na víťazstvo úspešného produktu, so špecifickým prístupom k obsluhe zákazníkov. Druhý typ hrdinu sa spája s takými osobami, ktoré napr. vybudovali organizáciu, alebo ju urobili veľkou a stali sa legendami napr. Thomas Watsona, Henry Ford, Thomas Edison, Tomáš Baťa.

Upravené podľa:

HOGHOVÁ, K.: Návrh metodiky komplexnej analýzy súčasného stavu firemnej kultúry  priemyselných podnikoch. – dizertačná práca. Trnava: STU v Bratislave, Materiálovotechnologická fakulta v Trnave,  2009.

KACHAŇÁKOVÁ, A. 2003 Podniková kultúra. Bratislava: Vydavateľstvo EKONÓM, 2003. 102 s. ISBN 80-225-1644-9

Lukášová, R., Nový, I. a kol. 2004 Organizační kultura: od sdílených hodnot a cílů k vyšší výkonnosti podniku. Praha: Grada, 2004. 175 s. ISBN 8024706482

WATSON, Tony J. Organising and managing work. Organisational, managerial and strategic behaviour in theory and practice. Essex: Pearson Education 2002, 535 s. 10.1016/S0956-5221(03)00030-7

 

Definície a príklady podôb symbolického správania a konania

Symbolické správanie                             Definícia                            Príklad
Normy správania Nepísané pravidlá, zásady správania v určitých situáciách, ktoré skupina ako celok akceptuje. Môžu sa týkať pracovnej činnosti (rýchlosti práce, kvality práce, spôsobu jednania so zákazníkmi…), komunikácie v skupine (akým jazykom sa v organizácii hovorí…), ale i odevu apod. Dodržiavanie noriem v skupine je členmi skupiny „odmeňované“, nedodržiavanie je naopak „trestané“ ]…… ……… ………… ……….. ………. ……………. .     ………… ………. ……… ………… ………… ………………. …….. ………. …. V určitých vládnych agentúrach bolo prirodzené, že manažéri na všetkých úrovniach nazývali podriadených krstnými menami. Zamestnanci tiež nazývali mladších manažérov a manažérov strednej úrovne ich prvými menami. Ale všetci nazývali starších manažérov titulom. Ak prišiel do organizácie nový manažér a požiadal podriadených, aby ho nazývali menom, bolo neprístojné, aby sa tak stalo, všetci ho napriek tomu nazývali titulom a priezviskom.
Zvyky Spôsoby správania, ktoré sú v organizácii bežné, vžité a pre ňu typické. Významne prispievajú k integrácii a bývajú cielene organizované. Uľahčujú zmenu spoločenského postavenia pracovníkov. Oslavy narodenín, vianočné večierky, oslavy spojené s povýšením, s odchodom do dôchodku. ………. ……. …………. …….. .    …………. .. …………
Rituály Vzory správania, ktoré sa pravidelne objavujú pri špecifických udalostiach, alebo v špecifickom čase v organizácii.   ……. ……….. ………. ………. ……….. ………. ……….. …….. .. …… …….. …….. ……… ……… ………. ………. ……………. ……….. ………… ……….. …………. ……….. …………. …………. ……….. ……… ………. …………… ……. ……. …….. …….. ………. ….. ……… … . . ……. . …… …. . . …….. ……… ……… ……… …….. . ……… .. Vo veľkej drevárskej dielni robotníci začínajú každé ráno (hoci, už sa oficiálne začal pracovný deň) tým, že si postavia vodu na čaj a spravia si čas aj na to, aby ho vypili. Po dobrých dvadsiatich minútach umyjú hrnčeky a až potom začnú robiť svoju prácu. Nadriadení reagujú na tento rituál tak, že sa zatvoria vo svojich kanceláriách tiež na dvadsať minút a čítajú noviny.
Ceremoniály Sú starostlivo pripravené slávnostné udalosti, ktoré sa konajú pri špeciálnych príležitostiach. Ich význam spočíva v tom, že pripomínajú a posilňujú organizačné hodnoty, oceňujú úspechy a oslavujú hrdinov. Sú to v podstate oslavy kultúry organizácie, ktoré zahrňujú emocionálne pôsobivé prejavy a aktivity. Pracovníkom často sprostredkovávajú silné zážitky a posilňujú ich motiváciu a identifikáciu s organizáciou. ……………….. ……………. ………. ……… …………….. ……….. …………. …………… ……… …….. ……… ………. ……… ……….. ………. ………. . ………… …….. V spoločnosti Mary Kay Cosmetics je ceremoniál zameraný na zvýšenie identity a statusu zamestnancov na vyšších hierarchických úrovniach a zdôraznenie odmien za vhodné správanie. Počas ceremoniálu sa udeľujú ceny, a to zlaté a diamantové špendlíky. Obchodné zástupkyne, ktoré dosiahli stanovené kvóty predaja, sú predvádzané v ružových cadillakoch. Celý priebeh má slávnostný charakter a celková atmosféra pripomína súťaže krásy. Všetci účastníci sú oblečení v krásnych večerných šatách. Koná sa to vo veľkom auditóriu s javiskom a veľkým, dobre naladeným publikom.

Upravené podľa:

HOGHOVÁ, K.: Návrh metodiky komplexnej analýzy súčasného stavu firemnej kultúry  priemyselných podnikoch. – dizertačná práca. Trnava: STU v Bratislave, Materiálovotechnologická fakulta v Trnave,  2009.

KACHAŇÁKOVÁ, A. 2003 Podniková kultúra. Bratislava: Vydavateľstvo EKONÓM, 2003. 102 s. ISBN 80-225-1644-9

Lukášová, R., Nový, I. a kol. 2004 Organizační kultura: od sdílených hodnot a cílů k vyšší výkonnosti podniku. Praha: Grada, 2004. 175 s. ISBN 8024706482

WATSON, Tony J. Organising and managing work. Organisational, managerial and strategic behaviour in theory and practice. Essex: Pearson Education 2002, 535 s. 10.1016/S0956-5221(03)00030-7

Back to Top