11. kapitola
Organizačná kultúra a jej previazanosť s riadením ľudských zdrojov
Úlohy na riešenie
Úloha na riešenie 1: Prípadová štúdia v spoločnosti NOVA
Spoločnosť NOVA vďaka úspešnému podnikaniu si vylepšila svoju pozíciu na trhu. Táto situácia si vyžiadala doplniť počet zamestnancov. Spoločnosť sa rozhodla prijať absolventov škôl, z ktorých si chcela vychovať zamestnancov podľa vlastných predstáv. Jednou z nich bola Pavlína, absolventka strednej školy s maturitou v danom odbore. Jej nový večne „rozlietaný“ vedúci, ju dal na starosť mladému kolegovi Jurajovi, ktorý mal povesť dobrého odborníka. Vedúci totiž predpokladal, že aj vzhľadom na vek, „učiteľ“ a „žiačka“ nájdu spoločnú reč a pozitívne sa to prejaví v celom adaptačnom procese. Očakával, že Pavlíne budú poskytnuté, všetky potrebné informácie jednak o pracovnom mieste, na ktoré bola Pavlína prijatá, ale aj informácie a poznatky súvisiace s fungovaním útvaru a celej organizácie. No a keďže Juraj sa považoval za „majstra“ vo svojom odbore bolo viac-menej samozrejmé, že jeho poznatky, rady a usmernenia pomôžu Pavlíne v krátkom čase zvládnuť pracovné úlohy a dosiahnuť pracovný výkon na požadovanej úrovni. Zároveň jej mal pomôcť orientovať sa v prostredí organizácie, uľahčiť jej zoznamovanie s kolegami, taktiež spoznávanie základných hodnôt a noriem organizačnej kultúry, z ktorých by jej bolo zrejmé aké správanie sa od nej vyžaduje, čo je v organizácii ešte dovolené a čo je zakázané.
Čas rýchlo ubiehal a Juraj bol presvedčený, že svoju úlohu plní. Vyznal sa síce v odbore a rád svoje kvality aj predvádzal, ale jeho komunikácia s Pavlínou viazla, nič jej nevysvetlil a jej pracovnej náplni sa takmer nevenoval. Práca, ktorú mala Pavlína vykonávať bola náročná a jej zvládnutie mladou absolventkou školy vyžadovalo okrem inštruktáže a predvedenia , aj využitie rôznych ďalších špecifických vzdelávacích metód. Tým však tiež nikto nevenoval pozornosť a nesnažil sa jej ani uľahčiť zoznamovanie s kolegami, ani orientovať sa v tom, aké správanie sa od nej požaduje v určitých konkrétnych situáciách.
Celú situáciu ešte viac skomplikoval konflikt Juraja s vedením spoločnosti. Tento napokon vyústil do ukončenia jeho pracovného pomeru na základe vzájomnej dohody. Juraj si rozbehol vlastné podnikanie a nakoľko sa necítil zaviazaný ľuďom z vedenia spoločnosti, prebral jej časť klientov. Tí ho poznali z predchádzajúcich pracovných kontaktov a okrem toho im ponúkol nižšie ceny. Keď sa začali množiť prípady zákazníkov, ktorí vypovedali zmluvné vzťahy so spoločnosťou NOVA, vyvolalo to v nej paniku. Napokon sa obchodný riaditeľ, pôvodný Jurajov nadriadený, dohodol s Jurajom na schôdzke, výsledkom ktorej bola, napriek predchádzajúcim konfliktom, dohoda o spolupráci. Boli to totiž predovšetkým „obchodníci“.
Mladá absolventka školy Pavlína bola od nástupu do nového zamestnania viac-menej odkázaná predovšetkým na seba. Juraj bol síce uznávaný vo svojom odbore ale nedokázal, a ani nemal záujem deliť sa o svoje skúsenosti. Nestotožnil sa s úlohou „tútora“. Pavlína sa tak mohla akurát pozerať ako pán „majster“ pracuje. A o morálke a jeho lojalite k spoločnosti možno len ťažko hovoriť. Nebol dobrým vzorom pre mladú pracovníčku.
Celé, takmer polročné adaptačné obdobie, nebolo efektívne využité. Od Pavlíny sa už očakávali také výsledky, aké dosahoval jej predchodca, ona však bola ešte neistá, nemala patričné zručnosti a chýbali jej aj mnohé poznatky o úlohách vykonávaných na danom pracovnom mieste. Neistota pri práci v nej vyvolávala stres, pred kolegami si pripadala nešikovná, hanbila sa za to, a tak sa ich radšej stránila a ani sa nesnažila zapadnúť do medziľudských vzťahov. Pre neznalosť pomerov nevyužila ani pomoc svojho nadriadeného, ktorý napriek svojej zaneprázdnenosti mal dvere svojej kancelárie stále „otvorené“ a bol ochotný riešiť problémy svojich podriadených. Pavlína sa vážne zaoberala myšlienkou odchodu zo zamestnania.
Našťastie v spoločnosti pracovali aj ľudia, ktorí mali otvorené oči, nebol im jej osud ľahostajný a boli ochotní aj niečo urobiť pre jej prosperitu. Títo sa napokon, takmer v „hodine dvanástej“ ujali Pavlíny a s ich pomocou zvládla svoju pracovnú náplň a presvedčila ich o svojej šikovnosti a pracovitosti. To bol základný predpoklad k tomu aby sa začala dobre cítiť na pracovisku, aby bez stresu prichádzala každý deň do práce, aby si s kolegami začala rozumieť a aby sa správala v súlade kultúrnymi normami organizácie NOVA.
Úlohy:
- Uvažujte, ako by ste postupovali Vy v pozícii vedúceho útvaru, do ktorého bola prijatá mladá absolventka školy, aby ste z nej vychovali plnohodnotnú pracovníčku, identifikovanú s danou spoločnosťou a jej kultúrou.
- Uveďte dôvody, prečo Juraj nebol dobrou voľbou pre úlohu „tútora“ v adaptačnom procese mladej absolventky školy Pavlíny.