10. kapitola

Motivácia zamestnancov

Vzorové úlohy


Vzorová úloha 1: Nezáujem o novú prácu

V strojárenskej firme – nové česko-nemecké joint venture – má vzniknúť nové pracovisko, kde bude zavedená automatizovaná technológia. Táto technológia umožní dosiahnutie kvality výrobkov, porovnateľných s európskymi štandardami a odstráni rad namáhavých prvkov z výrobných operácií. Bude však treba, aby pracovníci prešli špeciálnym trojtýždenným výcvikom u zahraničnej firmy. Výcvik bude vedený česky hovoriacimi inštruktormi. Absolvovanie výcviku a nástup na nové pracovisko umožní zvýšenie hodinovej mzdy. Na druhej strane je treba povedať, že zvládnutie novej práce bude spočiatku intelektuálne dosť náročné, i keď odstráni fyzickú námahu a na pracovisku bude pol roka prítomný jeden z inštruktorov, aby pomohol pri prípadných problémoch.

Napriek dobrým podmienkam a celom rade pozitívnych skúseností je záujem o túto prácu a o zaškolenie medzi pracovníkmi firmy dosť malý. Očakávalo sa, že sa prihlási aspoň 10 až 12 súčasných pracovníkov, záujem však prejavili len 4 pracovníci a po určitom prehováraní ešte 2 ďalší. Pritom by nebolo vhodné prijímať ľudí odinakadiaľ – určité skúsenosti s doterajším výrobným postupom, sú pri novej práci nevyhnutné. Prihlásení pracovníci sú všetko mladší ako 30 rokov, dvaja majú strednú školu a dvaja sú vyučení, u starších pracovníkov bol záujem nulový.

Do úvahy prichádza skupina 44 robotníkov, vyučených, alebo zapracovaných v strojárenských oboroch, výnimočne stredoškolákov, mužov i žien vo veku od 18 do 55 rokov. Bolo by dobré, keby uchádzač mal aspoň dva, alebo tri roky praxe, čím sa dolná hranica posúva na zhruba 21 rokov.

Je potrebné ešte uviesť, že aj napriek zavedeniu novej výrobnej linky sa počíta s tým, že väčšina osadenstva bude naďalej pracovať na pôvodnom pracovisku. Modernizácia je len čiastočná, s úplným prechodom na automatizovanú výrobu sa počíta v perspektíve štyroch až piatich rokov.

Ešte pred niekoľkými mesiacmi bol medzi pracovníkmi o novú technológiu veľký záujem. Vedenie firmy je neočakávaným poklesom záujmu veľmi nemilo prekvapené.

Úlohy nezáujem o novú prácu:

  1. Pokúste sa s použitím teórie očakávania popísať situáciu. Čo je tu úsilie a aké hodnoty bude nadobúdať? Záporné, kladné, či nulové? Budú medzi pracovníkmi rozdiely?
  2. Čo je tu výkon, čo sú odmeny?
  3. Aké hodnoty bude nadobúdať očakávanie, akých hodnôt môžu nadobúdať inštrumentality a valencie jednotlivých odmien? Skúste hádať.
  4. Prečo myslíte, že pracovníci stratili záujem o novú technológiu? Aké opatrenia by bolo možné urobiť.

Riešenie: Nezáujem o novú prácu

  1. Úsilím je v tomto prípade snaha, vyjadrená prihlásením sa do kurzu a aktivitou v kurze. U väčšiny pracovníkov bude záporná, alebo nulová  (Ú<O, Ú=0), pretože sa neprihlásili. Štyria ľudia prejavili záujem, ich úsilie je teda kladné (Ú >O). Záujem dvoch dodatočne presvedčených však asi tiež nemá k nule príliš ďaleko.
  2. Výkon je očakávanie, že kurz úspešne zvládnu a že budú úspešní v ďalšej činnosti. Odmeny tu budú pozitívne aj negatívne. Vzhľadom k nezáujmu o kurz, u väčšiny pracovníkov asi negatívne odmeny prevažujú.
  3. Hodnota očakávania sa pohybuje v rozmedzí od 0.0 do 1.0 a je silne ovplyvnená sebadôverou pracovníkov. U štyroch pracovníkov, ktorí sa prihlásili, je asi výrazne vyššia ako nula – zrejme si veria, že zvládnu kurz i neskoršiu prácu. Starší pracovníci budú viac nedôverčiví voči svojej kapacite adaptovať sa a ich očakávanie bude blízke 0.

Medzi pozitívne odmeny (V > 0) môže patriť: zlepšenie finančného ohodnotenia, uspokojenie  z náročnejšej práce, zvýšenie osobného statusu, odstránenie fyzickej námahy.

Medzi negatívne odmeny (V < 0) môže patriť: námaha spojená s výcvikom a zapracovaním, obava zo zlyhania, strata prestíže, spojená s dlhodobými skúsenosťami pri doterajšom systéme práce, odchod z pracovného kolektívu na starom pracovisku.

Je otázkou, ktoré z týchto faktorov u jednotlivca prevážia. Hodne však záleží na instrumentalitách. Niekto možno vôbec neverí vedeniu firmy, že zvýši podstatne platy, iný to berie ako hotovú vec.

  1. Dôvody straty záujmu môžu byť rôzne. Možno, že pôvodný záujem bol skôr zvedavosť, ako skutočný záujem  a keď došlo ku konkrétnej ponuke, pracovníci odmietli. Medzi dôvody môžu vlastne patriť všetky motívy uvedené ako negatívne odmeny. Bolo by potrebné lepšie ľuďom ukázať, o čo v novej práci pôjde, presne vysvetliť finančné dôsledky, prípadne zdvihnúť tarify, pripraviť kurz po pedagogickej stránke tak, aby bol ľahšie zvládnuteľný.

Zdroj: (Bělohlavek 2003)

Back to Top