Riadenie ľudí v digitálnom svete
Katarína Stachová – Jana Blštáková – Zuzana Joniaková – Alžbeta Kucharčíková – Miloš Hitka – Zdenko Stacho – Ľubica Bajzíková – Cecília Olexová – Jozef Ďurian – Lukáš Smerek – Viktória Ali Taha – Eva Nedeliaková – Lenka Ližbetinová
Trnava: Univerzita sv. Cyrila a Metoda v Trnave
Prvé vydanie
258 strán
ISBN 978-80-286-0021-1 (brož.)
ISBN 978-80-286-022-8 (pdf)
2024
Organizácie pôsobiace na Slovensku si v súčasnej dobe začínajú čoraz viac uvedomovať, že v podmienkach rozvinutej globalizácie a rozbiehajúcej sa štvrtej priemyselnej revolúcie sú základnými premennými udržania si konkurencieschopnosti stúpajúce nároky na inovačnú kapacitu a krátky čas na uvedenie na trh (Helmrich, 2015). Rozhodujúcim faktorom v tomto boji už nie sú prioritne neživé premenné v podniku, keďže technológiu konkurencie, ako aj finančnú stratégiu, je možné napodobniť oveľa jednoduchšie než kedykoľvek predtým (Blštáková 2018). Rozhodujúcim faktorom sú živé organizmy, keďže napodobniť mäkké aspekty riadenia a vývoja v organizácii je v skutku nemožné (Stachová a kol. 2020). Ľudský kapitál možno vnímať ako jedinú a jedinečnú, živú a oživujúcu, dynamickú a dynamizujúcu silu podniku (Blašková, 2003). Práve starostlivosťou o najcennejšiu premennú v organizácii majú oddelenia ľudských zdrojov, ktorým digitalizácia procesov rozširuje hranice možností ich pozitívneho ovplyvňovania, avšak len v prípade, že sú na ňu pripravené a schopné ju využívať. Práve na uvedenú problematiku je zameraný predkladaný projekt. Hlavným cieľom projektu je vytvoriť moderne a pútavo spracovanú vysokoškolskú učebnicu ,,Riadenie ľudí v digitálnom svete“ s inovatívnou a príťažlivou multimediálnou podporou, ktorá bude slúžiť vysokoškolským študentom na odborných predmetoch, ale aj zástupcom odbornej verejnosti, ktorí prejavujú záujem o získanie nových a aktuálnych informácií so zameraním na nové trendy, metódy a nástroje riadenia ľudí využívané v podmienkach nového digitálneho sveta práce. Uvedené chceme dosiahnuť vytvorením nadstavbovej slovenskej, anglickej a bilingválnej (slovensko-anglickej) vysokoškolskej učebnice a e-learningových modulov zameraných na riadenie ľudí v kontexte rozmachu digitalizácie a s ňou prichádzajúcej štvrtej priemyselnej revolúcie, ktorá otvára mnoho nových možností, príležitostí, ale aj hrozieb vo všetkých oblastiach riadenia ľudských zdrojov v organizáciách. Súčasťou projektu je podporenie výuky danej problematiky vo virtuálnom prostredí formou e-learningu, ktorý poskytne nielen teoretický podklad k výuke, ale umožní aj verifikovať získané poznatky študentov, aktuálne ich dopĺňať o materiály, akými sú nové prípadové štúdie, aktuálne výstupy z výskumov z podmienok Slovenskej republiky a sveta (Cranfield Network on Human Resources Management – prieskumy), zaujímavé prednášky v kontexte problematiky, ale taktiež umožní aktívne prepojenie študenta s pedagógom v prípade plne dištančného vzdelávania. Na tvorbe učebníc a multimediálnej podpory sa budú podieľať autori zo siedmich slovenských univerzít (Ekonomická univerzita Bratislava, Univerzita Komenského v Bratislave, Univerzita sv. Cyrila a Metoda v Trnave, Technická univerzita vo Zvolene, Univerzita Mateja Bela v Banskej Bystrici, Žilinská univerzita v Žiline, Prešovská univerzita v Prešove) zameriavajúci sa na danú problematiku vo výuke. Cieľom takto rozsiahlej medziuniverzitnej spolupráce je rozšírenie a zabezpečenie dostupnosti obsahu a hĺbky vzdelávania v danej problematike v rámci zdieľania informácií jednotlivých univerzít, a to tak na programoch vyučovaných v slovenskom jazyku, ako aj v anglickom jazyku a predmetoch vyučovaných pre študentov zo zahraničia v rámci bilaterálnych zmlúv alebo mobilitných programov, ako sú ERASMUS+ alebo CEEPUS. Za účelom zlepšiť odbornú slovnú zásobu študentov v problematike riadenia ľudí študujúcich na slovenských programoch bude vytvorená bilingválna publikácia v elektronickej verzii (v zrkadlovej zhode budú strany v slovenskom a anglickom jazyku). Predkladaný projekt má poskytnúť nové komplexné informácie v oblasti riadenia ľudí v digitálnom svete formou klasickej printovej a e-knihy v bilingválnej forme (anglicko-slovenskej) a taktiež poskytnúť možnosť čiastočného, prípadne úplného dištančného, vzdelávania tak pre študentov, ako aj odbornú verejnosť formou e-learningových modulov. V dištančnej forme vzdelávania vidíme potenciál, ktorý sa technologickými možnosťami digitálnej doby znásobuje. Najdôležitejšie inovácie v budúcej dekáde nebudú nové technológie, ale nové formy spolupráce ľudí, ktoré budú vďaka technológiám možné (Blštáková, 2018). Sieťovanie univerzít v prienikových témach a sprostredkovanie poznatkov v bezhraničnom virtuálnom prostredí považujeme za aplikáciu princípov vzdelávania budúcnosti.
Kapitoly knihy