Využitie umelej inteligencie v podnikoch z pohľadu rôznych stakeholderov
Projekt VEGA 1/0706/24
Umelá inteligencia (AI) je v spoločnosti prítomná v rôznych podobách už dlho, no jej výrazná multidisciplinarita a komplexnosť narástli až v posledných rokoch a na popularite získala predovšetkým vďaka rozširovaniu medzi bežných používateľov, čo sa odrazilo aj v aktuálnej mediálnej pozornosti. Už z prvých príkladov jej aplikácií vyplynuli očakávania zásadných disrupcií v spôsobe fungovania spoločnosti, podnikov, zabezpečovania jednotlivých podnikových činností, ako aj v prístupe jednotlivcov (v kreativite, nadšení, rezistencii a pod.). S tým sa preto spájajú mnohé očakávania a identifikované pozitíva, ale aj rast potenciálnych hrozieb a obáv.
Možnosti využitia umelej inteligencie v podnikoch, ale aj iných organizáciách sú v podstate neobmedzené, hoci niektoré oblasti sú pre ne predurčené viac (existujúca infraštruktúra, využívanie dát, konkurenčný tlak). Niektoré sú využívané už dlhodobo, ako napr. služby zákazníkom (AI chatboti a virtuálni asistenti poskytujú personalizované informácie a riešenia), marketingová komunikácia (segmentácia, cielená reklama, personalizované odporúčania), finančné analýzy (optimalizácia portfólia, analýza rizík, trendov), kyberbezpečnosť (analýza a ochrana pred hrozbami v reálnom čase), ďalšie si zase žiada pokrok a tlak okolia (predikcia porúch, dopytu, plánovanie opráv, logistiky, fluktuácie), bezpečnosť a ochrana zdravia (odhaľovanie podvodného správania, automatizácia dopravných systémov, diagnóza a predikcia zdravotných problémov).
Z uvedeného vyplýva, že implementácia AI do podnikovej praxe má viacnásobné využitie vo vzťahu k jeho internému prostrediu (úspory času a nákladov, prevádzka systémov, náročnosť práce), ale aj externému (interakcia so všetkými zainteresovanými subjektami, flexibilizácia, automatizácia). Všetky diskutované oblasti (príležitosti, hrozby, aplikácie, úspory) vytvárajú priestor pre rozsiahly vedecký výskum tak v podobe analýzy potrieb, nárokov, ale aj ekonomických a sociálnych dôsledkov, ktorým zatiaľ na Slovensku nebola venovaná dostatočná pozornosť.
Hlavným vedeckým cieľom projektu je preskúmať trhové, marketingové, legislatívne a etické aspekty vzniku, implementácie a využívania umelej inteligencie v podnikových činnostiach.
Zapojení členovia SAAPM:
doc. Mgr. Ing. Lukáš Smerek, PhD.