10. kapitola
Motivácia zamestnancov
Úlohy na riešenie
Úloha na riešenie 1: Motivačné faktory
Vytvorte dotazník obsahujúci Vami vybrané motivačné faktory. Dotazník nechajte vyplniť vo vybranom podniku. Zo zistenia skutočnej úrovne motivácie definujte spokojnosť zamestnancov v oblasti motivácie. Na základe požadovaného stavu úrovne motivácie definujte v podniku nedostatky v oblasti motivácie. Navrhnite spôsob riešenia.
Úloha na riešenie 2: Kontrola dochádzky
Vo výrobe keramických obkladov sú veľké problémy s disciplínou pracovníkov. Riaditeľ výroby, ktorý tu pôsobí už 30 rokov, uvažuje, akým spôsobom by bolo možné morálku upevniť.
Pri kontrole dochádzkového automatu si všimol, že množstvo robotníkov chodí do práce na poslednú chvíľu, či dokonca neskoro. Pritom odchody z práce sú značené presne o pol tretej, alebo dokonca predčasne. Čo nikto nepotrebuje zostať na pracovisku ani chvíľku dlhšie? Aká je to pracovná morálka! Potom niet divu, že výsledky firmy sú čím ďalej, tým slabšie. Riaditeľ sa rozhodol, že bude lístky dochádzky opäť kontrolovať. Pred dvadsiatimi rokmi to robil, potom touto úlohou poveril „ kádrového pracovníka“. Po revolúcii však bolo kádrové oddelenie zrušené a kontrolou dochádzky sa nikto vo vedení nezaoberal.
Riaditeľ nariadil príchody 5 min. pred začiatkom pracovnej doby a odchody z práce 5 min. po ukončení. Oznámil tiež, že tí, ktorí nedodržujú pracovnú dobu, budú finančne postihnutí. Pracovná morálka sa naozaj upevnila a riaditeľ zistil, že zamestnanci skutočne riadne dodržujú pracovnú dobu a pracovná morálka sa zlepšila. Výkony pracoviska sa však k lepšiemu nezmenili. Riaditeľ teda vyzval vedúcich dielní, aby dohliadli tiež na dodržiavanie prestávok na jedlo.
Pri kontrole v dielňach pred pol treťou však riaditeľ zistil, že značná časť pracovníkov už chýba. Následnou prehliadkou lístkov dochádzky sa ukázalo, že prenášajú z jedného zásobníka do druhého neorazené lístky. Na konci mesiaca bol veľmi prekvapený – všetky lístky boli za sledovaný deň orazené v dobe od 14,35 do 14,50 hod., to znamená, že pracovníci museli nejakou manipuláciou s lístkom záznamy falšovať. Neskôr sa dozvedel, že je možné lístky stlačovať, či povyťahovať a týmto spôsobom značiť kritický deň o deň skôr, alebo neskôr. Pri podrobnom skúmaní tiež vypátral, že niektorí zamestnanci lístky dokresľujú ostro zastrúhanou modročervenou ceruzkou. Pretože výroba v tomto mesiaci ešte poklesla, rozhodol sa riaditeľ k radikálnemu opatreniu: zaviedol nové moderné zariadenie pre kontrolu dochádzky (Bělohlavek 2003).
Úlohy k prípadovej štúdii 1:
- Myslíte si, že sa zavedením nového zariadenia zlepší pracovná morálka a výkonnosť pracovníkov?
- V čom bol podľa vás najväčší problém riadenia firmy?
- Ako by ste danú situáciu riešili vy?
Úloha na riešenie 3: Starostlivosť o zamestnanca
Veľký strojárenský podnik so sídlom v Košiciach už dlhší čas pociťuje nedostatok zamestnancov v špeciálnych strojárenských profesiách – sústružník kovov, frézar kovov, brusič ozubení, zvárač kovov so štátnymi skúškami. Personálny útvar preto vyvinul v posledných 12 mesiacoch maximálne úsilie v oblasti náborových aktivít. V spolupráci s OÚP v Košiciach a regiónoch východného Slovenska (Rožňava, Prešov, Spišská Nová Ves, Gelnica, Michalovce, Humenné, Trebišov…) zorganizovali množstvo náborových a výberových akcií.
Na voľnom trhu práce inzerovali prostredníctvom tlače a ostatných médií voľné pracovné miesta. O sprostredkovanie práce požiadali tiež personálne agentúry.
Navzdory tomu, že týmito aktivitami získal podnik mnoho kvalifikovaných ľudí s požadovanou praxou, výrobné kapacity ešte stále nie sú pokryté pracovnou silou a výrobný riaditeľ neustále tlačí personálny útvar k novým aktivitám.
Možnosti zárobku sú pritom porovnateľné s konkurenčnými podnikmi na území daného regiónu. V podniku je zľavnené závodné stravovanie a možnosť podnikových rekreácií. Iné sociálne výhody v tomto období nie sú k dispozícii.
Analýzou súčasných akcií bolo zistené nasledovné:
- Všetky vyššie uvedené profesie sú vysoko žiadané na trhu práce nielen na celom území Slovenska, ale aj Českej republiky, kam ich veľké množstvo odchádza vďaka lepším možnostiam zárobku, možnosti ubytovania zdarma, diétam a preplácaním cestovného raz za mesiac z a do miesta bydliska.
- Najväčšia úspešnosť náborových aktivít bola v okresoch mesta Košice a v blízkom okolí.
- Nábor zo vzdialenosti nad 60 kilometrov od sídla podniku vykazoval minimálnu efektívnosť v dôsledku neochoty zamestnancov dochádzať denne do práce (príliš vysoké náklady na cestovné).
- Pri ubytovaní v hoteloch, alebo v rôznych ubytovniach v Košiciach sa musí počítať s minimálnou sumou 100 € mesačne, čo značne znižuje zárobok.
- U mladých ľudí zohráva veľkú úlohu nemožnosť získať si prostriedky na prípadné zakúpenie bytu v Košiciach, alebo blízkom okolí (Gorej, Šulek 1995).
Otázky:
- Čo všetko obecne predstavuje proces starostlivosti o zamestnanca?
- Ako proces starostlivosti o zamestnanca súvisí s procesom motivácie?
- Analyzujte proces starostlivosti o zamestnanca v strojárenskom podniku v Košiciach.
- Aké možnosti v oblasti starostlivosti o zamestnanca by ste navrhovali využiť za účelom vyriešenia otázky nedostatku kvalifikovanej pracovnej sily v uvedenom podniku?
- Uveďte niekoľko možností a zdôvodnite ich výhody a nevýhody pre zamestnávateľa na strane jednej a zamestnancov na strane druhej