10. kapitola

Motivácia zamestnancov

Výsledky aktuálnych výskumov

Výskum motivácie zamestnancov MSP v Českej republike (1873 respondentov) a na Slovensku (3057 respondentov) bol uskutočnený v roku 2021 dotazníkovou (Tabuľka 4). Dotazník bol rozdelený do dvoch častí, kde boli v prvej časti skúmané socio-demografické znaky. Druhá časť dotazníka obsahovala motivačné faktory rozdelené do oblastí pracovnej, sociálnej, kariérnej, finančnej a vzťahovej. Predmetom skúmania boli motivačné faktory: atmosféra na pracovisku, dobrý pracovný kolektív, ďalšie finančné ohodnotenie, fyzická náročnosť práce, istota pracovného miesta, komunikácia na pracovisku, meno organizácie, možnosť uplatnenia vlastných schopností, náplň a druh vykonávanej práce, oboznámenie sa s dosiahnutým pracovným výsledkom, pracovná doba, pracovné prostredie, pracovný výkon, pracovný postup, právomoci, prestíž, prístup nadriadeného, samostatné rozhodovanie, sebarealizácia, sociálne výhody, spravodlivé hodnotenie zamestnanca, stres, psychická záťaž, vízia spoločnosti, vývoj regiónu, vzdelávanie a osobný rast, vzťah organizácie k životnému prostrediu, voľný čas, uznanie, základný plat. Motivačné faktory boli zoradené v abecednom poradí, aby sa predišlo ovplyvňovaniu respondentov. Respondenti priraďovali váhu dôležitosti podľa Likertovej škály v tvare: 5 – veľmi dôležité, 4 – dôležité, 3 – neutrálne, 2 – málo podstatné, 1 – nepodstatné. Na základe p – hodnoty bola potvrdzovaná alebo nepotvrdzovaná štatistická významnosť znakov a kariérnych motivačných faktorov.

Tabuľka 1 Počet respondentov z pohľadu pohlavia

Gender Age Riadkové

súčty

> 30 31-40 41-50 51 <
Slovakia
Početnosť men 349 404 412 286 1451
-riadková 24,05% 27,84% 28,39% 19,71% 63,53%
-celková 7,08% 8,19% 8,36% 5,80% 29,43%
Početnosť women 291 419 528 368 1606
-riadková 18,12% 26,09% 32,88% 22,91% 60,70%
-celková 5,90% 8,50% 10,71% 7,46% 32,58%
Početnosť together 640 823 940 654 3057
-riadková 20,94% 26,92% 30,75% 21,39%
-celková 12,98% 16,69% 19,07% 13,27% 62,01%
Czech Republic
Početnosť men 329 227 178 99 833
-riadková 39,50% 27,25% 21,37% 11,88% 36,47%
-celková 6,67% 4,60% 3,61% 2,01% 16,90%
Početnosť women 427 264 229 120 1040
-riadková 41,06% 25,38% 22,02% 11,54% 39,30%
-celková 8,66% 5,35% 4,65% 2,43% 21,10%
Početnosť together 756 491 407 219 1873
-riadková 40,36% 26,21% 21,73% 11,69%
-celková 15,33% 9,96% 8,26% 4,44% 37,99%
Početnosť 1396 1314 1347 873 4930
-celková 28,32% 26,65% 27,32% 17,71%

Cieľová skupina predstavuje pracujúcu populáciu na území Slovenskej a Českej republiky. Pre stanovenie minimálneho rozsahu výberu pri dotazníkovej metóde sme použili Cochranov vzorec (McElroy, 1979), ktorý umožňuje vypočítať minimálnu veľkosť vzorky vzhľadom na požadovanú úroveň presnosti, požadovanú úroveň spoľahlivosti a odhadovaný podiel atribútu prítomného v populácii (Pacáková a kol., 2015). Používa sa pre situácie s veľkým rozsahom populácie.

 (1)

Kde:

 – zvolená chyba odhadu,

 – predbežný odhad relatívnej početnosti,

 – je 1 – p,

– kritická hodnota normovaného normálneho rozdelenia prislúchajúca zvolenej spoľahlivosti odhadu (McElroy, 1979).

V našom prípade máme zvolenú 95 % úroveň spoľahlivosti, presnosť najmenej 5 %. Kritická hodnota zvolenej spoľahlivosti je 1,96.

 (2)

Minimálny rozsah sledovanej vzorky pre potrebnú úroveň reprezentatívnosti predstavuje 322 respondentov. Úroveň dôležitosti bola hodnotená aritmetickým priemerom a inými matematicko-štatistickými metódami. Motivačné faktory boli testované pomocou Cronbach’s Alpha. Cronbach’s Alpha Cronbach Alpha berie do úvahy nasledujúce intervaly: α ≥ 0,9 (výborné); 0,9 > a ≥ 0,8 (dobré); 0,8 > a ≥ 0,7 (prijateľné); 0,7 > a ≥ 0,6 (pochybné); 0,6 > a ≥ 0,5 (slabé); 0,5 > α (neprijateľné). Vnútorná spoľahlivosť jednotlivých škál všetkých analyzovaných motivačných faktorov bola meraná, keď Cronbachova alfa dosiahla α = 0,933. Ďalej bola testovaná korelácia medzi vybraným motivačným faktorom (opravená položka) a zvyškom motivačných faktorov (celková korelácia). Výsledky boli vo všetkých prípadoch väčšie ako 0,3 (hodnoty sa pohybujú od 0,931 do 0,932), čo podľa de Vausa (2002) naznačuje, že položky patria do indexu a že index je jednorozmerný.

​Výsledky boli získané použitím štatistického softvéru STATISTICA 12, kde na základe p – hodnoty, bola zistená skutočná hladina významnosti. Ak je p – hodnota nižšia, tým je vyššie presvedčenie, že je H0 zamietnutá, a tým je potvrdená štatistická významnosť medzi znakmi. Hladina významnosti bola stanovená na základe p = 0,05 (Pacáková, 2009). Pri teste ANOVA bola využitá hladina významnosti α = 5% a 95 %-ná pravdepodobnosť pre určenie správnosti hypotézy (Mason, Lindt, 1990). Predpokladáme, že na základe časového vývoja je úroveň motivácie zamestnancov v MSP Slovenskej republiky a Českej republiky rozdielna.

Motivačné faktory sme zoskupili do piatich skupín, a to finančné, vzťahové, pracovné, sociálne a kariérne motivačné faktory. Do skupiny finančných motivačných faktorov sme zaradili nasledovné motivačné faktory: základný plat, ďalšie finančné ohodnotenie, spravodlivé hodnotenie zamestnanca. Medziľudské vzťahy skúmali motivačné faktory ako atmosféra na pracovisku, dobrý pracovný kolektív, komunikácia na pracovisku, prístup nadriadeného. Fyzická náročnosť práce, bezpečnosť na pracovisku, istota pracovného miesta, náplň a druh vykonávanej práce, oboznámenie sa s dosiahnutým pracovným výsledkom, pracovná doba, pracovné prostredie, pracovný výkon, psychická záťaž reprezentovali skupinu pracovných motivačných faktorov. Do skupiny kariérnych motivačných faktorov sme zaradili možnosť uplatnenia vlastných schopností, pracovný postup, právomoci, prestíž, samostatné rozhodovanie, sebarealizácia, vzdelávania a osobný rast, pracovné uznanie. Poslednú skupinu tvorili sociálne motivačné faktory ako sociálne výhody, vízia spoločnosti, meno firmy, vývoj regiónu, vzťah firmy k životnému prostredie, voľný čas. V procese ďalšieho skúmania sme skúmali postavenie piatich skupinách motivačných faktorov pred rokom 2020 a po roku 2020.

Tabuľka 2 Základné popisné charakteristiky motivačných faktorov

P.č. Motivačný faktor SK CZ
Mean Standard deviation Confidence interval Mean Standard deviation Confidence interval
-95.00% 95.00% -95.00% 95.00%
1. Atmosféra na pracovisku 4,494 0,758 0,740 0,778 4,438 0,825 0,799 0,852
2. Dobrý pracovný kolektív 4,498 0,738 0,720 0,757 4,436 0,809 0,784 0,836
3. Ďalšie finančné ohodnotenie 4,360 0,808 0,789 0,829 4,221 0,822 0,796 0,849
4. Fyzická náročnosť práce 3,802 0,984 0,960 1,009 3,531 1,007 0,975 1,040
5. Istota pracovného miesta 4,398 0,834 0,814 0,856 4,348 0,844 0,818 0,872
6. Komunikácia na pracovisku 4,328 0,834 0,813 0,855 4,306 0,870 0,843 0,899
7. Meno firmy (reputácia) 3,866 1,118 1,091 1,147 3,664 1,098 1,064 1,135
8. Možnosť uplatnenia vlastných schopností 4,043 0,909 0,887 0,933 3,996 0,904 0,876 0,934
9. Náplň a druh vykonávanej práce 4,130 0,854 0,833 0,876 4,112 0,826 0,801 0,854
10. Oboznámenie sa s dosiahnutým pracovným výsledkom 3,973 0,976 0,952 1,001 3,911 0,943 0,914 0,974
11. Pracovná doba 4,287 0,862 0,841 0,884 4,066 0,950 0,921 0,982
12. Pracovné prostredie 4,240 0,842 0,821 0,863 4,057 0,866 0,839 0,895
13. Pracovný výkon 4,167 0,856 0,835 0,878 3,991 0,828 0,802 0,855
14. Pracovný postup 4,036 0,907 0,885 0,930 3,849 0,946 0,917 0,977
15. Právomoci 3,855 0,956 0,932 0,980 3,670 1,017 0,986 1,051
16. Prestíž 3,635 1,100 1,073 1,129 3,690 1,012 0,981 1,046
17. Prístup nadriadeného 4,456 0,827 0,807 0,848 4,467 0,785 0,761 0,811
18. Samostatné rozhodovanie 4,011 0,895 0,873 0,918 3,919 0,925 0,896 0,956
19. Sebarealizácia 3,950 0,962 0,939 0,987 3,941 0,947 0,918 0,979
20. Sociálne výhody 4,176 0,904 0,882 0,927 3,817 0,955 0,925 0,987
21. Spravodlivé hodnotenie zamestnanca 4,432 0,844 0,823 0,866 4,396 0,818 0,792 0,845
22. Bezpečnosť na pracovisku 4,142 0,950 0,927 0,974 4,154 0,955 0,925 0,986
23. Psychická záťaž 4,025 1,005 0,980 1,030 3,924 0,992 0,961 1,025
24. Vízia spoločnosti 3,825 1,065 1,039 1,092 3,650 1,081 1,048 1,117
25. Vývoj regiónu 3,687 1,127 1,099 1,156 3,330 1,151 1,115 1,189
26. Vzdelávanie a osobný rast 4,010 0,960 0,936 0,985 3,874 0,969 0,939 1,001
27. Vzťah firmy k životnému prostrediu 3,928 1,077 1,051 1,105 3,567 1,164 1,128 1,203
28. Voľný čas 4,083 0,970 0,946 0,995 4,130 0,948 0,918 0,979
29. Uznanie (pracovné) 4,075 0,965 0,942 0,990 4,080 0,908 0,880 0,938
30. Základný plat 4,477 0,857 0,836 0,879 4,392 0,841 0,815 0,869

Tabuľka 3 Priemerné hodnoty a stanovenie hladiny významnosti p

P.č. Motivačný faktor SK

Mean

CZ

Mean

t-test sv p-level
1. Atmosféra na pracovisku 4,494 4,438 -2,355 3705,588 0,019
2. Dobrý pracovný kolektív 4,498 4,436 -2,709 3682,019 0,007
3. Ďalšie finančné ohodnotenie 4,360 4,221 -5,819 3907,659 0,000
4. Fyzická náročnosť práce 3,802 3,531 -9,256 3889,825 0,000
5. Istota pracovného miesta 4,398 4,348 -2,040 3921,034 0,041
6. Komunikácia na pracovisku 4,328 4,306 -0,904 4928 0,366
7. Meno firmy (reputácia) 3,866 3,664 -6,179 4928 0,000
8. Možnosť uplatnenia vlastných schopností 4,043 3,996 -1,738 4928 0,082
9. Náplň a druh vykonávanej práce 4,130 4,112 -0,703 4928 0,482
10. Oboznámenie sa s dosiahnutým pracovným výsledkom 3,973 3,911 -2,193 4928 0,028
11. Pracovná doba 4,287 4,066 -8,184 3665,485 0,000
12. Pracovné prostredie 4,240 4,057 -7,363 4928 0,000
13. Pracovný výkon 4,167 3,991 -7,093 4928 0,000
14. Pracovný postup 4,036 3,849 -6,825 3830,017 0,000
15. Právomoci 3,855 3,670 -6,353 3767,644 0,000
16. Prestíž 3,635 3,690 1,776 4211,160 0,076
17. Prístup nadriadeného 4,456 4,467 0,489 4116,573 0,625
18. Samostatné rozhodovanie 4,011 3,919 -3,470 4928 0,001
19. Sebarealizácia 3,950 4,045 1,210 2067,579 0,226
20. Sociálne výhody 4,176 3,817 -13,069 3790,552 0,000
21. Spravodlivé hodnotenie zamestnanca 4,432 4,396 -1,505 4928 0,132
22. Bezpečnosť na pracovisku 4,142 4,154 0,422 4928 0,673
23. Psychická záťaž 4,025 3,924 -3,431 4928 0,001
24. Vízia spoločnosti 3,825 3,650 -5,559 4928 0,000
25. Vývoj regiónu 3,687 3,330 -10,708 4928 0,000
26. Vzdelávanie a osobný rast 4,010 3,874 -4,829 4928 0,000
27. Vzťah firmy k životnému prostrediu 3,928 3,567 -10,858 3723,448 0,000
28. Voľný čas 4,083 4,130 1,654 4928 0,098
29. Uznanie (pracovné) 4,075 4,080 0,182 4144,700 0,856
30. Základný plat 4,477 4,392 -3,372 4928 0,001

Tabuľka 4 Poradie dôležitosti motivačných faktorov z hľadiska príslušnosti ku krajine

P.č. SK CZ
Motivačný faktor Mean Motivačný faktor Mean
1. Dobrý pracovný kolektív 4,50 Atmosféra na pracovisku 4,44
2. Atmosféra na pracovisku 4,49 Prístup nadriadeného 4,47
3. Základný plat 4,48 Dobrý pracovný kolektív 4,44
4. Prístup nadriadeného 4,46 Spravodlivé hodnotenie zamestnanca 4,40
5. Spravodlivé hodnotenie zamestnanca 4,43 Základný plat 4,39
6. Istota pracovného miesta 4,40 Istota pracovného miesta 4,35
7. Ďalšie finančné ohodnotenie 4,36 Komunikácia na pracovisku 4,31
8. Komunikácia na pracovisku 4,33 Ďalšie finančné ohodnotenie 4,22
9. Pracovná doba 4,29 Bezpečnosť na pracovisku 4,15
10. Pracovné prostredie 4,24 Voľný čas 4,13
11. Sociálne výhody 4,18 Náplň a druh vykonávanej práce 4,11
12. Pracovný výkon 4,17 Uznanie (pracovné) 4,08
13. Bezpečnosť na pracovisku 4,14 Pracovná doba 4,07
14. Náplň a druh vykonávanej práce 4,13 Pracovné prostredie 4,06
15. Voľný čas 4,08 Možnosť uplatnenia vlastných schopností 4,00
16. Uznanie (pracovné) 4,07 Pracovný výkon 3,99
17. Možnosť uplatnenia vlastných schopností 4,04 Sebarealizácia 3,94
18. Pracovný postup 4,04 Samostatné rozhodovanie 3,92
19. Psychická záťaž 4,02 Psychická záťaž 3,92
20. Samostatné rozhodovanie 4,01 Oboznámenie sa s dosiahnutým pracovným výsledkom 3,91
21. Vzdelávanie a osobný rast 4,01 Vzdelávanie a osobný rast 3,87
22. Oboznámenie sa s dosiahnutým pracovným výsledkom 3,97 Pracovný postup 3,85
23. Sebarealizácia 3,95 Sociálne výhody 3,82
24. Vzťah firmy k životnému prostrediu 3,93 Prestíž 3,69
25. Meno firmy (reputácia) 3,87 Právomoci 3,67
26. Právomoci 3,86 Meno firmy (reputácia) 3,66
27. Vízia spoločnosti 3,82 Vízia spoločnosti 3,65
28. Fyzická náročnosť práce 3,80 Vzťah firmy k životnému prostrediu 3,57
29. Vývoj regiónu 3,69 Fyzická náročnosť práce 3,53
30. Prestíž 3,64 Vývoj regiónu 3,33

Obrázok 1 Postavenie jednotlivých skupín motivačných faktorov pre požadovaný stav

Obrázok 2 Postavenie jednotlivých skupín motivačných faktorov pre skutočný stav

Back to Top