7. kapitola

Hodnotenie zamestnancov

Úlohy na riešenie


Úloha na riešenie 1: Hodnotenie vedúcich zamestnancov v Sociálnej poisťovni

Sociálna poisťovňa je verejnoprávna inštitúcia zriadená na výkon sociálneho poistenia podľa zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov. Vykonáva dôchodkové poistenie, nemocenské poistenie, úrazové poistenie, garančné poistenie a poistenie v nezamestnanosti. Podľa zákona č. 43/2004 Z. z. o starobnom dôchodkovom sporení a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov poisťovňa vykonáva činnosti spojené s výkonom starobného dôchodkového sporenia. Pri výkone sociálneho poistenia plní funkciu príslušnej inštitúcie, inštitúcie miesta bydliska, inštitúcie miesta pobytu, styčného orgánu a je kontaktnou inštitúciou na komunikáciu medzi príslušnými inštitúciami a príjemcami dávok a plní funkciu prístupového bodu podľa osobitného predpisu na elektronickú výmenu údajov medzi inštitúciami členských štátov Európskej únie, štátov, ktoré sú zmluvnou stranou dohody o Európskom hospodárskom priestore a Švajčiarskej konfederácie v rozsahu sociálneho zabezpečenia podľa osobitného predpisu.

Základné charakteristiky činnosti poisťovne uvádza nasledujúca tabuľka:

2018 2019 2020 2021
Počet platiteľov poistného (priemerný mesačný počet platiteľov poistného v kategórii zamestnávateľ, samostatne zárobkovo činná osoba a dobrovoľne poistená osoba v danom roku) 406 370 415 292 417 484 424 927
Počet poistencov (priemerný mesačný počet v danom roku) 2 847 315 2 870 662 2 810 603 2 815 159
Počet poberateľov dávok (priemerný mesačný počet v danom roku) 1 599 128 1 620 591 1 695 078 1 716 531
Počet dávok (priemerný mesačný počet v danom roku) 1 947 342 1 971 857 2 058 143 2 076 994
Vyplatené dávky (mesačný priemer v eur) 675 655 874 719 218 221 805 044 128 829 304 230
Vybrané poistné (mesačný priemer v eur) 707 245 500 758 400 167 763 989 167 829 711 750
Evidenčný počet zamestnancov (priemerný počet v danom roku) 5 195 5 401* 5422 5 430

 

Poisťovňa má vo výkone svojej agendy špecifické postavenie na trhu práce. Je inštitúciou so špefickými úlohami. V oblasti sociálneho poistenia neexistuje konkurencia. Preto budovanie odbornosti je kľúčovou témou rozvoja zamestnancov. Vysoká miera odbornosti súčasne prispieva k stabilite zamestnancov. Na fluktuácii mierne nad 8 % sa podpisujú najmä odchody zamestnancov do dôchodku a odborná náročnosť práce. Pravidelná valorizácia miezd zabezpečuje stabilnú konkurencieschopnosť poisťovne v odmeňovaní.

Vízia poisťovne je formulovaná takto „Sociálna poisťovňa je rešpektovaná ako moderná a proklientsky orientovaná inštitúcia. Efektívnym vykonávaním zákonmi zverených činností dosahuje vysokú spokojnosť klientov a zamestnancov.“

Sociálna poisťovňa je verejnoprávna inštitúcia, ktorej činnosť je financovaná z verejných zdrojov, preto pri formulovaní poslania musíme rešpektovať princíp legality zakotvený v čl. 2, ods. 2 Ústavy Slovenskej republiky. To znamená, že poslanie  poisťovne je potrebné identifikovať v právnych predpisoch, ktoré upravujú činnosť poisťovne. Na základe zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov a zákona č. 43/2004 Z. z. o starobnom dôchodkovom sporení a o zmene a doplnení niektorých predpisov  v znení neskorších predpisov je poslanie formulované nasledovne: „Sociálna poisťovňa je verejnoprávna inštitúcia, ktorá vykonáva sociálne poistenie a plní povinnosti v systéme starobného dôchodkového sporenia v súlade s právnymi predpismi.“

V zmysle článku 10 Etického kódexu Sociálnej poisťovne, základné hodnoty Sociálnej poisťovne sú proklientská orientácia, profesionalita, otvorenosť a čestnosť.

Podľa § 124 zákona o sociálnom poistení je ústredie organizačnou zložkou Sociálnej poisťovne. Ústredie riadi generálny riaditeľ. Sídlom ústredia je Bratislava. V roku 2022 mala Sociálna poisťovňa zriadených 36 pobočiek a v rámci ich územnej pôsobnosti 45 vysunutých pracovísk. Podľa § 127 ods. 3 zákona o sociálnom poistení riaditeľ pobočky koná v mene Sociálnej poisťovne vo všetkých veciach patriacich do pôsobnosti Sociálnej poisťovne, pobočky. Základnú organizačnú štruktúru poisťovne znázorňuje schéma:

Organizačná štruktúra pobočiek je unifikovaná, skladá sa z 5 útvarov priamo riadených riaditeľom pobočky.

O štruktúre zamestnancov poisťovne vypovedá nasledovná tabuľka.

Ukazovateľ Stav k 31. 12. 2021 Stav k 31. 12. 2022
Vekový priemer zamestnancov v rokoch 47,76 48,01
Podiel mužov a žien 13,94 % / 86,06 % 14,10 % / 85,90 %
Vzdelanie – podiel zákl. až SŠ / VŠ 47,5 % / 52,5 % 47,8 % / 52,2 %

 

Vzdelávanie a rozvoj zamestnancov je zabezpečené internými lektormi aj prostredníctvom externých služieb v zmysle plánu vzdelávania pre kalendárny rok. Vzdelávacích aktivít zameraných na rozvoj interpersonálnych zručností zamestnancov v celkovom počte 69 v rozsahu 4 768 osobohodín sa v roku 2022 zúčastnilo 758 zamestnancov. Vzhľadom na mimoriadnu situáciu a enormnú zaťaženosť zamestnancov vo všetkých oblastiach výkonu sociálneho poistenia boli témy vzdelávacích aktivít prioritne zamerané na štandardy rozhovoru s klientom, zvládanie stresu, riešene konfliktov a asertívnu komunikáciu (596 účastníkov/3 938 osobohodín). Vzdelávacích aktivít zameraných na získanie, udržiavanie a dopĺňanie vedomostí a znalostí odborných zamestnancov Sociálnej poisťovne v nadväznosti na ich uplatňovanie v praxi bolo v roku 2022 zrealizovaných 477 aktivít, ktorých sa zúčastnilo 1964 zamestnancov Sociálnej poisťovne (27 642 osobohodín).

Hodnotenie zamestnancov sa vykonáva v zmysle príkazu generálneho riaditeľa Sociálnej poisťovne č. 34/2017 jedenkrát za rok k 30.4. Prioritným účelom hodnotenia je nasmerovať ďalší rozvoj zamestnancov. Hodnotiteľom je vždy priamy nadriadený hodnoteného zamestnanca. Kritériá hodnotenia vedúcich zamestnancov sú zobrazené vo výseku zo záznamového formulára na hodnotenie vedúcich zamestnancov v nasledujúcom obrázku.

Po vyplnení formulára hodnotiteľom sa jednotlivé body diskutujú počas hodnotiaceho rozhovoru, ktorý je povinnou súčasťou hodnotenia. V prípadne zásadnej nezhody medzi hodnotiteľom a hodnoteným, resp. v prípade neuspokojivého hodnotenia je informovaný priamy nadriadený hodnotiteľa a hodnotenie je opakované zvyčajne do 2 mesiacov.

Úlohy na riešenie

  1. Posúďte systém hodnotenia zamestnancov Sociálnej poisťovne. Urobte zoznam pozitívnych a negatívnych charakteristík tohto systému.
  2. Diskutujte o možnom využití hodnotenia zamestnancov na ďalšie možné účely v personálnej práci.
  3. Do akej miery sú kritériá hodnotenia vedúcich zamestnancov v súlade s hodnotami poisťovne?
  4. Aké metódy hodnotenia zamestnancov sú vhodné na hodnotenie vedúcich zamestnancov?
  5. Pripravte opis procesu hodnotenia vedúcich zamestnancov poisťovne zosúladený s kľúčovými hodnotami poisťovne a s využitím metódy 360 stupňovej spätnej väzby.
  6. Aké ďalšie súčasti systému hodnotenia zamestnancov by ste zmenili okrem metódy hodnotenia?
Back to Top