7. kapitola

Hodnotenie zamestnancov

Vzorové úlohy


Vzorová úloha 1: Príklady kvantitatívnych ukazovateľov a cieľov na vybraných pracovných pozíciách

Pracovná pozícia Príklady ukazovateľov Príklady cieľov
Aký je účel pracovnej pozície? Ktoré ukazovatele je potrebné sledovať, aby sme vedeli zhodnotiť výkon? Čo presne sa má v danej oblasti dosiahnuť?
Údržbár na výrobnej linke

Vykonáva sériu preventívnych a okamžitých zásahov na pridelených zariadeniach počas prevádzky a pri montáži, demontáži, pravidelnej údržbe a nastavovaní.

Napr. priemerná doba trvania údržbárskeho zásahu, priemerná doba trvania odstávky zariadenia 3-5 min.
Operátor call-centra

Pôsobí ako prvý bod kontaktu pre externého zákazníka a poskytuje podporu týkajúcu sa celého portfólia poskytovaných služieb.

Napr. priemerná dĺžka trvania telefonátu

Úroveň spokojnosti zákazníkov na stupnici

Konkrétny časový údaj v závislosti od typu obsluhovaných produktov alebo konkrétna úroveň spokojnosti na škále, spokojnosti zákazníkov (napr. 1,5 na škále 1-5)
Špecialista pre ľudské zdroje

Navrhuje a implementuje HR procesy s cieľom podporovať líniových manažérov a nepriamo pôsobiť na motiváciu zamestnancov.

Napr. priemerná úroveň fluktuácie zamestnancov

Dĺžka trvania obsadenia voľnej pracovnej pozície

13-17% p.a.

5 až 6 týždňov

Docent na univerzite

Vedie prednášky, semináre, konzultácie.

Realizuje vedeckú a publikačnú činnosť: formulácia výskumných otázok, tvorba metodiky, zber a vyhodnocovanie údajov, publikácie, získavanie grantov.

Napr. počet a kvalita prednášok/seminárov

Počet vedených záverečných prác

Počet a kvalita publikácií

Počet riešených projektov a získaných grantov

1 prednáška + 5 seminárov týždenne, konkrétna úroveň spokojnosti študentov na škále

15 záverečných prác/rok plus konzultácie a posudky

1 článok kategórie A alebo 2 články kategórie B ročne resp. 1 monografia

Zdroj: Bajzíková, Fratričová 2019


Vzorová úloha 2: Systém hodnotenia

Zadanie:

Organizácia XY so rozhodla z dôvodu zvýšenia motivácie zamestnancov pre vytvorenie systému hodnotenia zamestnancov na pozícii šička. Toto hodnotenie sa následne rozhodla prepojiť na variabilnú zložku mzdy s využitím Cafeteria systému (zamestnanec si sám volí v rámci stanoveného, resp. získaného limitu napr. bodov tie benefity, ktoré majú pre neho najväčšiu hodnotu). Vytvorte systém hodnotenia zamestnancov pre danú pozíciu, pričom konkrétne stanovte jednotlivé kritériá s prepojením na bodový systém.

Riešenie:

Hodnotiace kritériá, spolu s ich charakteristikami sme uviedli do Tabuľky 3. Jednotlivo sme ku charakteristikám kritérií pridelili bodové hodnoty, stanovené podľa závažnosti hodnoteného kritéria. Na záver formuláru je potrebné sčítať získané body zamestnanca, ktoré si následne môže sám zamestnanec premeniť na ten benefit, resp. skupinu benefitov, ktorá je pre neho v danej situácii najhodnotnejšia. Daný hodnotiaci formulár odporúčame vypĺňať mesačne priamym nadriadeným.

Hodnotiaci formulár pre pracovnú pozíciu šička v spoločnosti XY

Hodnotiace kritériá Charakteristika kritéria Bodová hodnota kritéria Získané body
Dochádzka za celý mesiac nevymeškal ani jednu hodinu práce, 5
vymeškal od 0 do 3 hodín, ospravedlnená absencia, 4
vymeškal od 1 do 3 dní, ospravedlnená absencia, 3
vymeškal viac ako 3 dni, ospravedlnená absencia, 2
neospravedlnená absencia. 0
Dodržiavanie BOZP a PO dodržiava, 2
nedodržiava, 0
Plnenie normy Plnenie normy nad rámec viac ako na 110%. 7
Plnenie normy nad rámec od 101%  do 110%. 5
Plnenie normy na 110%. 2
Neplnenie normy z dôvodu nezavinenia organizácie 0
Kvalita výrobkov bez reklamácie, t.j. bezchybne, 7
s počtom reklamácií do 5% vyrobeného objemu za mesiac, 3
s počtom reklamácií nad 5% vyrobeného objemu za mesiac. 0
Práca nadčas Pracovala nadčas 32 hodín v mesiaci. 7
Pracovala nadčas 24 hodín v mesiaci. 5
Pracovala nadčas 16 hodín v mesiaci 3
Pracovala nadčas 8 hodín v mesiaci 2
V mesiaci nebola požiadavka pracovať nadčas. 1
Nebola ochotná pracovať nadčas, hoci bola žiadaná. 0
Získané zákazky Získané zákazky v hodnote nad 1000 eur. 7
Získané zákazky v hodnote od 500 do 1000 eur. 5
Získané zákazky v hodnote do 500 eur. 2
Zvýšenie kvalifikácie Zvýšenie stupňa vzdelania v súčasnom pracovnom zameraní, počas ostatných 12 mesiacov. 5
Získanie certifikátu v súčasnom pracovnom zameraní, počas ostatných 12 mesiacov. 4
Zvýšenie stupňa vzdelania v inom, ako v súčasnom pracovnom zameraní, počas ostatných 12 mesiacov. 3
Získanie certifikátu v inom, ako v súčasnom pracovnom zameraní, počas ostatných 12 mesiacov. 2
Ostatné Podala zlepšovací návrh s úsporou nad 1000 eur mesačne za ostatných 12 mesiacov. 5
Podala zlepšovací návrh s úsporou do 1000 eur mesačne za ostatných 12 mesiacov. 3
Zapojila sa aktívne do šírenia dobrého mena organizácie. 3
Inak pozitívne zasiahla do diania v organizácií, či už do pracovných, alebo voľnočasových aktivít. 3
Iné:
Body spolu

Zdroj: Stachová, Stacho 2023


Vzorová úloha 3: Hodnotiaca stupnica pre kritérium tímová práca.

Stupeň Opis správania sa.
5. Podnecuje ostatných k tímovej spolupráci. Podporuje kolegov k spoločnému využívaniu informácií. Oceňuje názory kolegov. Podnecuje kolegov k informovaniu o ich práci, problémoch. Upozorňuje ostatných na vzájomné rešpektovanie názorov a konštruktívnych diskusií.
4. Aktívne pomáha kolegom pri riešení úloh. Vidí problémy ľudí aj z iných oddelení, tímov a hľadá možnosti ich riešenia. Iniciatívne poukazuje na problémy iných a pomáha pri ich riešení. Podnecuje kolegov k tomu, aby s delili informácie a aby spolupracovali počas aktivít mimo vlastného oddelenia. Aktívne navrhuje spôsoby, ako zlepšiť spoločné ciele. Ak sa mu podarí objaviť dobrý a úspešný nápad, snaží sa presadiť myšlienku a podnietiť ostatných, aby nápad prijali a realizovali. Rešpektuje názory iných.
3. Spolupracuje s kolegami. Rešpektuje názory ostatných. Umožňuje kolegom prístup ku kľúčovým informáciám, delí sa o informácie, nápady, ktoré má. Informuje kolegov (tím, nadriadeného) o svojej činnosti. Ak príde na dobrý nápad, aktívne ho podáva ďalším….
2. Nenarúša, ani neuľahčuje spoluprácu. Podáva ostatným základné informácie, potrebné pre ich ďalšiu prácu. Pokiaľ je priamo vyzvaný, prináša návrh na riešenie problému. Spolupracuje, ak za to môže očakávať nejaký osobný prospech (uznanie).
1. Neposúva kolegom dôležité informácie, ktoré má. Odmieta / vyhýba sa spolupráci na príprave firemných akcií na úrovni územia a/alebo celého Slovenska. Spochybňuje, či zľahčuje problémy iných. Odmieta návrhy iných, kritizuje ich bez prediskutovania, vypočutia argumentov. Prejavuje rôzne formy agresivity – napr. sarkazmus, iróniu, … Spolupracuje selektívne v súlade s vlastnými osobnými záujmami. Prístup: „toto ti nepoviem“.

Zdroj: Smutný, M., Steltenpohlová, P. a Svoreň, P. (2010). Výskumný projekt – hodnotenie pracovného výkonu. Ekonomická univerzita, 2010., str.9.

Back to Top