2. kapitola
Analýza pracovného miesta
Vzorové úlohy
Vzorová úloha 1: Ukážka: Opis a špecifikácia pracovného miesta v podniku (Olexová, 2011)
OPIS PRACOVNÉHO MIESTA
Názov pracovného miesta: vedúci odboru riadenia kvality
Pracovisko: odbor riadenia kvality
Priamo nadriadené pracovné miesto: generálny riaditeľ
Priamo podriadené pracovné miesta: vedúci štyroch oddelení
Postavenie pracovného miesta v organizácii a jeho vzťahy nadriadenosti a podriadenosti: Odbor riadenia kvality má štábne postavenie a podlieha priamo generálnemu riaditeľovi podniku. Vedúci odboru riadenia kvality riadi štyri oddelenia (spolu 30 zamestnancov), jeho bezprostrednými podriadenými sú vedúci týchto oddelení (4).
Poslanie pracovného miesta: riadenie a kontrola kvality výrobkov a služieb na úroveň požadovanú zákazníkmi.
Hlavné úlohy a zodpovednosti:
- Spoluzodpovednosť za stanovenie cieľov kvality.
- Koordinácia a nepriame riadenie činností iných útvarov v otázkach kvality.
- Zodpovednosť za odbornú úroveň a objektívnosť merania, skúšania a kontroly kvality výrobkov, ale aj služieb.
- Zodpovednosť za spracovanie protokolu skúšok.
- Príprava podkladov z oblasti riadenia kvality pre iné útvary.
- Príprava dokumentov pre generálneho riaditeľa (správy o stave odboru, investičné požiadavky, návrh na zlepšenie kvality…).
- Analýza príčin nedostatkov v kvalite výroby a návrh opatrení na ich odstránenie.
Hlavné činnosti:
- Prezretie denného plánu a aktualizácia poradia úloh podľa závažnosti – denne.
- Operatívne príkazy vedúcim oddelení – denne.
- Pošta a odkazy – denne.
- Podpisovanie faktúr a ekonomickej agendy odboru – denne.
- Vedenie pravidelných interných porád s vedúcimi oddelení o problémoch v plnení úloh – jedenkrát týždenne.
- Osobná návšteva pracovísk, kde sa vyskytujú najzávažnejšie problémy – nepravidelne, podľa potreby.
- Vypracovanie analýzy príčin nedostatkov v kvalite výroby a návrhov na ich odstránenie – podklad na porady vedenia podniku – raz za dva týždne.
- Účasť na pravidelných poradách vedenia – raz za dva týždne.
- Účasť na mimoriadnych poradách vedenia – nepravidelne, podľa potreby.
- Vyhotovenie a aktualizácia náplne práce vedúcich oddelení – nepravidelne.
- Návrh kritérií hodnotenia na účel odmeňovania vedúcich oddelení a všetkých zamestnancov odboru riadenia kvality – jedenkrát ročne.
- Vyhodnotenie kritérií hodnotenia – jedenkrát štvrťročne.
- Vypracovanie koncepcie stratégie a rozvoja odboru riadenia kvality v súlade so stratégiou podniku – jedenkrát ročne.
- Predkladanie požiadaviek na materiálne zabezpečenie chodu prevádzky odboru vrátane investičných požiadaviek – jedenkrát ročne a v prípade naliehavej potreby.
Pracovné podmienky a nástroje:
- Práca prevažne v kancelárii.
- Notebook, mobilný telefón, osobné auto.
- Pracovný čas – čiastočne pohyblivý: pohyblivý začiatok od 6.30 do 9.00, pevne stanovený pracovný čas od 9.00 do 12.00 a od 13.00 do 15.30, pohyblivý koniec od 15.30 do 17.30, prestávka na obed 30 minút. V prípade mimoriadnych udalostí sa vyžaduje účasť na pracovisku aj v inom čase.
Ohodnotenie:
- Tarifná mzda, príplatok za riadenie a osobné ohodnotenie.
- Zamestnanecké výhody podľa podniku.
ŠPECIFIKÁCIA PRACOVNÉHO MIESTA
Vzdelanie: vysokoškolské vzdelanie technického zamerania (vítané je strojnícke zameranie).
Prax a pracovné skúsenosti: minimálne 5-ročná prax v oblasti riadenia kvality, minimálne
2-ročná prax v riadení ľudí.
Odborné vedomosti: riadenie kvality, ovládanie výpočtovej techniky.
Jazykové znalosti: aktívne ovládanie odborného anglického jazyka, vítaná je znalosť aj ďalších jazykov.
Osobnostné vlastnosti: manažérske schopnosti, dobré komunikačné a organizačné schopnosti, zodpovednosť, schopnosť viesť a motivovať ľudí, flexibilita, ochota sa vzdelávať, iniciatíva.
Fyzické predpoklady: štandardný zdravotný stav, odolnosť voči stresu.
Vzorová úloha 2: Ukážka: Opis a špecifikácia pracovného miesta v Registri zamestnaní
Pracovník internetového predaja (Národná sústava povolaní, 2023)
Opis pracovného miesta:
Pracovník internetového predaja vykonáva obsluhu internetového obchodu (e-shopu) prostredníctvom administračného systému a predáva produkty cez internet. Medzi jeho hlavné činnosti patrí import a export dát (vkladanie a obnovovanie položiek tovaru v databáze internetového obchodu, vytvorenie a editovanie rôznych kategórií). Je zodpovedný za príjem objednávok a ich následné spracovanie, v prípade prepojenia s fakturačných systémom aj ich fakturáciu. Klientom poskytuje zákaznícky servis. Po špeciálnom školení môže byť zodpovedný aj za SEO (programová optimalizácia pre vyhľadávače), linkbuilding (budovanie spätných odkazov), správu PPX kampaní, sociálnych sietí, či komplexných štatistík.
Sektorová rada: Sektorová rada pre obchod, marketing, gastronómiu a cestovný ruch
Kód/revízia: 17763/2
Garant: Republiková únia zamestnávateľov
Alternatívne názvy: (SK) administrátor internetového predaja, Pracovník pre e-shop, referent internetového obchodu, asistent predaja internetového obchodu
Odporúčaná úroveň vzdelania: úplné stredné odborné vzdelanie s maturitou a výučným listom
SKKR: Úroveň 4
EKR: Úroveň 4
ISCED 2011: 354 Úplné stredné odborné vzdelanie dosiahnuté absolvovaním vzdelávacích programov ukončených maturitou
Regulácie: Výkon tohto zamestnania nie je regulovaný osobitným právnym predpisom.
Certifikáty a ďalšie písomné osvedčenia: Legislatívny rámec: Na výkon tohto zamestnania sa zo zákona nevyžaduje žiaden certifikát, ani písomné osvedčenie. Na výkon tohto zamestnania sa neodporúča žiaden certifikát, ani písomné osvedčenie. Ďalšie vzdelávanie: Na výkon tohto zamestnania sa neodporúča žiaden certifikát, ani písomné osvedčenie.
Odborná prax: Na výkon tohto zamestnania sa odborná prax odporúča v období 3 mesiace.
ISCO-08: 5244 Predavači cez telefón, internet a podobní predavači
SK ISCO-08: 5244001 Pracovník internetového predaja
ESCO: manažér online predaja/manažérka online predaja
SK NACE Rev. 2: N Administratívne a podporné služby: N82 Administratívne, pomocné kancelárske a iné obchodné pomocné činnosti
CPA 2015: N Administratívne a podporné služby: N82 Administratívne, pomocné kancelárske a iné obchodné pomocné činnosti
Príslušnosť k povolaniu: predavač
Kompetencie (Pozn. autoriek: vzhľadom na množstvo kompetencií je pri každej skupine uvedená pre názornosť len jedna vzorová kompetencia.)
Všeobecné kľúčové kompetencie:
- komunikačné kompetencie – štátny/materinský jazyk: stupeň EKR: 4, tzn. úplné stredné odborné vzdelanie
Špecifické kľúčové kompetencie:
- organizovanie a plánovanie práce: úroveň ovládania: P, tzn. pokročilá
Odborné vedomosti:
- zásady starostlivosti o zákazníkov; príznak: prierezová, perspektíva: aktuálna; stupeň EKR: 4, tzn. úplné stredné odborné vzdelanie
Odborné zručnosti:
- prijímanie platieb za tovar; príznak: sektorová, perspektíva: aktuálna; stupeň EKR: 4, tzn. úplné stredné odborné vzdelanie
SZČ: Zamestnanie nemá vytvorenú verziu štandardu pre SZČ.
Pracovné prostriedky:
Kancelárske prostriedky:
- kancelárska technika malá (tlačiarne, faxy, skenery, telefóny, kalkulačky, stroje na úpravu dokumentov, prezentačná technika)
- kancelárske potreby (perá, zošity, bloky a ostatné kancelárske potreby)
- IT výpočtová technika (počítače, úložisko dát, káble a konektory, klávesnice, myši, software…)
Tlačoviny, textové dokumenty
- normy (technické normym ,ISO normy…)
- zákony, vyhlášky, nariadenia
Profil práce
Charakter činností: rutinné kancelárske práce, odborné nemanuálne práce
Postup práce: presne vymedzený postup práce
Vedenie podriadených pracovníkov: bez vedenia
Zodpovednosť za výsledky a hodnoty: nízka zodpovednosť, prípadné straty sú malé alebo ľahko odstrániteľné (nahraditeľné)
Inovácie
- prepojenie inteligentných technológií na účely zefektívnenia interných procesov v obchode
- automatizácia komunikácie so zákazníkmi – chatboty